Asiantuntija neuvoo – kartoitus, kommunikointi ja ennakointi ovat korjausrakentamisen menestystekijät

Työnjohtaja Markus Nykäsen arki koostuu paitsi projektien koordinoinnista myös tarjousten tekemisestä korjausrakentamisen palveluihin. Hänen mukaansa onnistunut asiakaskokemus rakentuu kolmesta peruspilarista: huolellisesta kartoituksesta, läpinäkyvästä kommunikoinnista ja ennakoivasta suunnittelusta. Yksi sitoutunut asiantuntija, joka vie projektin alusta loppuun, on tärkein yksittäinen tekijä asiakkaan kannalta.

Kun huoli herää, asiantuntija kannattaa kutsua heti

Nykänen korostaa, että asiakkaan ei tarvitse olla varma vahingosta ennen yhteydenottoa.

“Meitä ei haittaa, vaikka kyse olisi turhastakin huolesta. Kartoittajat käyvät mielellään kertomassa myös hyviä uutisia, että kyse ei olekaan kosteusvauriosta. Asiakkaan ei tarvitse tietää kuin meidän puhelinnumero ja siirtää vastuu meille. Ensikontaktien pitää olla helppoja ja kustannusten kannattavia.” – Markus Nykänen

Nopea ja täsmällinen näkemys syntyy kokemuksesta ja tarkasta selvityksestä. Usein asiakas saa alustavan arvion projektin budjetista ja kestosta jo kartoituskäynnin aikana. Mahdolliset yllätykset käsitellään avoimesti ja ratkaisut etsitään yhdessä.

Mitä tapahtuu, kun vahinko sattuu?

Kun kartoitusraportti on valmis, kysytään asiakkaalta, miten he haluavat edetä. Yllättävätkin toiveet – kuten uusi lattiamateriaali – voivat tulla nopeasti ajankohtaisiksi.

“Etukäteen tiedämme jo, mitä kysymyksiä pitää selvittää: mitä ja kuka maksaa eri vaihtoehdot, millaisia suojauksia tarvitaan, mikä on asumisen tilanne ja onko vakuutusyhtiöltä rajauksia. Hyvä vuoropuhelu ja asiakkaan toiveiden ymmärtäminen ovat ykkösasioita koko prosessin ajan.” – Markus Nykänen

Kun projekti käynnistyy, Nykänen vastaa siitä alusta loppuun sekä asiakkaan että tiimin suuntaan. Tarkka perehdytys, hyvä valmistautuminen ja nopeasti liikkeelle pääsevä tiimi takaavat sujuvan aloituksen.

Nopean ja tehokkaan reagoinnin avaintekijät

Korjausrakentamisen alalla alan perinteiset haasteet – vaihtuvat yhteyshenkilöt, epätietoisuus ja odottelu – ovat vähentyneet sillä, että toimijat panostavat asiakaskokemukseen, teknologiaan ja tehokkaisiin toimintamalleihin. Nykäsen mukaan kolme asiaa korostuu:

1. Sitoutunut tekijä

Yksi vastuuhenkilö vie projektin kartoituksesta luovutukseen. Kommunikointi on suoraa ja asiakkaalla on aina selkeä kontakti.

2. Oikea resursointi

Hyvin varustetut, liikkuvat yksiköt ja osaavat tekijät takaavat nopean vasteajan. Päivystyksen tavoite on minimoida kulut ja vauriot – mikä tuottaa molemmille osapuolille merkittävää lisäarvoa.

3. Nopea ja oikea-aikainen kommunikointi

Kun asiakas reagoi heti, ja kartoittajat pystyvät nopeasti laatimaan budjetit ja suunnitelmat, voidaan projekti aikatauluttaa ilman turhaa odottelua.
Oikeat tekijät, työkalut ja materiaalit varmistavat tehokkaasti laadukkaan lopputuloksen.

Pienikin ongelma voi tarvita erikoisen ratkaisun

Kommunikaatio on se, josta asiakkaat antavat eniten kiitosta. Nykänen kertoo esimerkin ison hotellin juhlasalista, jonka parketista puuttui yksi pala. Ongelma oli pieni mutta kiireellinen.

Asentaja tarttui tehtävään saman tien, hyödynsi autossaan olevia materiaaleja, käsitteli pinnan ja viimeisteli sen paikan päällä. Lopputulos oli niin huolellinen, ettei asiakas enää löytänyt korjattua kohtaa lattialta.

“Kun asiakas kysyy tuntihintaa, ei aina nähdä kokonaisuutta: auto, materiaalit, työkalut ja ennen kaikkea osaaminen. Huippuammattilainen tekee työn usein paljon tehokkaammin kuin on oletettu.” – Markus Nykänen


Joulukuusta 2025 aloitamme vesivahinkopäivystyksen, joka palvelee ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä.

Edellinen
Edellinen

Uutta: Vesivahinkopäivystys käynnistyy joulukuun alussa

Seuraava
Seuraava

Rakennukset talvikuntoon – näin vältät vesipostin aiheuttaman vesivahingon